Mijn 40 dagen zonder brood

We worden hier in Nederland allemaal ermee groot gebracht: met de boterham. Ook op het consultatiebureau wordt het advies gegeven om met 7 maanden de boterham te introduceren. Ook mijn dochtertje is er eigenlijk dol op, vooral op haar boterham met pindakaas. We bakken zelf ons brood van spelt en vinden dat dan ook reuze leuk om te doen. Op zich eten we eigenlijk alleen tussen de middag brood, maar zo nu en dan begon ik al af en toe wat andere dingen voor de lunch te maken. Ik heb dan ook het geluk dat ik thuis ben en daar alle tijd voor heb.

Lunchen zonder brood?

Geen brood eten klinkt op zich best heftig, maar mij klinkt het niet heel raar in de oren: ik ben zelf van Italiaanse komaf, en ben daarom bekend met het fenomeen ‘tussen de middag uitgebreid warm eten’. Persoonlijk vond ik brood voor de lunch maar saai, maar als je eenmaal in Nederland woont, is het moeilijk om er vanaf te wijken. De ochtenden zonder brood, die lukten al aardig. Sara die eet vaak pap van rijstvlokken, boekweitvlokken, of havermout met banaan. Wij variëren ook vaak met quinoa, havermout en muesli. Maar als het om de lunch gaat… ik vind het al een hele uitdaging om elke avond te bedenken wat we gaan eten, maar om dat nu twee keer op een dag te doen… pffff :)

Leren om gevarieerd te lunchen!

Toen kwam de cursus ‘40 dagen zonder brood‘ voorbij. Ik kreeg de gelegenheid om daaraan mee te doen, en ondanks mijn scepsis bij aanvang (‘goed brood is toch niet ongezond??’), werd ik, hoe langer ik erover nadacht, toch enthousiast. Het leek me een hele uitdaging om 40 dagen zonder brood door te komen. Ook mijn man, die een echte broodliefhebber is, zag het niet zo zitten, maar draaide toch bij. Ook hij was bereid de uitdaging aan te gaan :) Onze insteek is niet om nooit meer brood te eten. Echt niet. Maar eerder om te leren hoe je gevarieerder kan lunchen. Want om eerlijk te zeggen… verder dan rijst of pasta voor de lunch kom ik niet. Vorige week had ik stiekem al een beginnetje gemaakt om te minderen met brood… met het resultaat dat we elke middag rijst aten… totdat het mijn neusgaten uitkwam :)

Meer groenten en een grotere variatie aan voedingsstoffen!

Een belangrijke reden voor ons persoonlijk om te gaan minderen met brood is om zelf gevarieerder en dus gezonder, te gaan eten. Door minder brood te eten, eet je automatisch vaak ook meer groenten en krijg je een grotere variatie aan voedingsstoffen binnen. Heel terecht werd als argument gebruikt: “Als we elke dag ‘s avonds rijst zouden eten, dan zouden we dat eenzijdig vinden. Maar elke dag brood eten, dat wordt dan als normaal gezien.” Ja daar zat wat in. Ik wil graag dat mijn dochter leert dat er meer is dan alleen brood en hoop zo haar veel nieuwe dingen te laten proeven. Hiermee hoop ik dat ik haar een goede basis mee geef voor later.

Lekkere bananenpap

Vandaag was dan de eerste dag zonder brood. Het begon goed: vanmorgen een quinoapap en mijn dochter een boekweitvlokken pap met banaan. Sara at lekker haar papje op. Ze is er echt dol op en het eerste wat ze vaak vraagt wanneer ze uit bed gehaald wordt is: “Mag ik bananenpap?” Haar ‘broodtrommeltje’ voor de peuterspeelzaal hadden we gevuld met rijstwafels besmeert met notenpasta en pindakaas. Daarnaast nog rozijntjes en wat ongebrande cashewnootjes. Als extra nog een klein appeltje erbij in haar tas. Toen ik mijn dochter op ging halen had ze alles lekker opgegeten en onderweg naar huis at ze nog haar appeltje op.

Lunchen met gierstsalade

Toen de lunch… dat was een gierstsalade met paksoi, amandelen, tomaten en sinaasappel, een recept van de cursus. Het was een lekkere verrassende lunch. Sara keek een beetje raar op. Wat was dit nou weer? Ze zat lekker de tomaten en sinaassappel eruit uit te vissen, maar die gierst… daar moest ze nog aan wennen. Als tussendoortje had ik een vruchtensmoothie gemaakt van banaan, aardbei en avocado. Het recept had ik ook van de cursus. Mijn dochter houdt van smoothies en kon niet wachten totdat ik het eindelijk gemaakt had. Ze dronk haar beker in één keer leeg :) Mijn man was aangenaam verrast, de eerste officiële broodloze lunch. Toch vindt hij brood nog steeds het lekkerst, maar voor de variatie, zei hij, was dit wel lekker.

Al met al, een makkelijke en smakelijke eerste dag zonder brood :)

Ik ben trotse mama van van een roodharige dreumes (2012) en een eigenwijs meisje (2009). Na ontdekt te hebben zelf een glutenintolerantie te hebben zijn we Paleo / Weston Price gaan eten en dat bevalt goed. Naast het moederen blog ik graag over lekker & gezond eten, eco- en gifvrije leefstijl (en meer) op mijn eigen site: www.getrouwdmetkinderen.nl

Leave a Reply

*

1 comment

  1. Miep

    Kijk eens op de weblog eetgoedvoeljegoed.com. Iemand die gluten- en suikervrij leeft, ze heeft veel goede alternatieve voor brood!
    Als ik de hele dag thuis ben lukt het mij prima om geen brood te eten. Maar (nu na mijn zwangerschapsverlof) moet ik weer gaan werken en wil ik eigenlijk door gaan met gezonde lunches. Komende dagen inderdaad quinna, maar ik kan ook nog wat inspiratie gebruiken!
    Eieren met groenten erin werkt ook goed en vullend! Of een makreel, eventueel opbakken met zeekraal, jummie!
    Succes!

Next ArticleHoud je baby plasticvrij: alles over BPA