Wij eten nachtschadevrij (‘nachtschade wat??’)

25-nachtschadevrije-recepten-1Wij laten al een hele lijst van voedselproducten staan: geen e-nummers, geen zuivel, geen geraffineerde suiker, geen tarwe, we kijken uit met gluten, en we eten geen groente uit de nachtschade familie. “Nachtschade wat?” zul je misschien denken? De nachtschade is een grote familie van planten. Groente en vruchten die tot deze familie behoren zijn: tomaten, aubergine, paprika, rode pepers, aardappels en goji bessen en verrassend genoeg ook de tabaksplant.

De anti-nutriënten in nachtschade

“Tomaten zijn toch gezond? Waarom zou je dat nou willen laten staan?” zullen velen denken? Dat tomaten (en andere nachtschade groente en vruchten) ook gezonde eigenschappen hebben zal ik zeker niet ontkennen!! Maar, zoals alle groente, bevatten tomaten en de andere nachtschade groente, ook anti-nutriënten. De anti-nutriënten aanwezig in nachtschade kunnen echter heftige reacties uitlokken. Ik zal enkele feiten over nachtschade kort opsommen:
IMAG4470
  • Nachtschade groente bevatten in meer of mindere maten nicotine. Je leest het goed, dezelfde nicotine die ook in tabak zit, zitten ook in aardappelen en tomaten.
  • We eten relatief niet zo lang nachtschade. Aardappelen en tomaten zijn pas sinds een paar honderd jaar geïntroduceerd in Europa.
  • Nachtschade planten zijn eigenlijk giftig, al kun je de rijpe vruchten ervan wel eten.
  • Solanine is een neurotoxische stof die voorkomt in de nachtschade groente, die ongezond en giftig is. Het is hittebestendig en verdwijnt helaas niet bij verhitting (wel wat vermindering bij extreem hoge temperaturen).
  • De lijst met kwalen als gevolg van het eten van nachtschade is lang en kan heel variëren. Van een directe reactie op de tong of huid (zoals bij ons thuis het geval is) tot migraine, PMS, depressies, eczeem, voedsel-intoleranties, duizeligheid, reuma, spijsverteringsproblemen, vermoeidheid, en ik kan nog even doorgaan.

Zelf krijg ik al jaren een zeer pijnlijk gehemelte en brandende tong wanneer ik tomaten eet. Ook bij aardappelen gaat mijn mond onaangenaam tintelen en branden. Het maakt dan niet uit of het gebakken, gestoomd, gekookt of rauw is. Mijn kinderen reageren ook direct bij het eten van tomaten of aubergine: mijn dreumes krijgt een felrood gezicht na het eten van mijn pastasaus met tomaten (zie het fotootje ;)). Mijn man is eigenlijk de enige die claimt nergens last van te hebben. :)

25 lekkere recepten vrij van nachtschade

25-nachtschadevrije-recepten-2 Moet je nu je favoriete eten laten staan? Nooit meer friet, pizza, pasta? Nou dat hoeft dus niet ;) Sharon heeft haar lekkerste nachtschade vrije recepten uitgebracht in dit leuke e-boekje en geeft tips hoe je het e.e.a.kan vervangen. Pizza’s zonder tomaten, frietjes zonder aardappelen, stamppotten zonder aardappelen, wraps zonder tomaten en ga zo door. Wij waren erg onder de indruk van haar wraps met kip en mosterd. Zij maakt eten zonder nachtschade zo niet minder smakelijk! :) Het fijne is dat de recepten verder ook zoals gebruikelijk vrij zijn van geraffineerde suiker, zuivel, rode E-nummers en weinig gluten bevatten. Wil je het een tijdje proberen zonder nachtschade, dan is dit zeker een fijn boekje om mee te beginnen.

Eten we nou echt nooit meer patat?

Het moeilijkste bij ons thuis waren vooral de patatjes (daar kon mijn man echt niet zonder mee). Daar heb ik zelf trouwens nog een leuke recept voor: patatjes gemaakt van kikkererwten! Wij vinden ze nu zelfs lekkerder dan de aardappel frietjes! :) We eten heus soms nog weleens iets met nachtschade. Zeker nu het zomer is en er volop lekkere tomaten te krijgen zijn, wil ik weleens een uitzondering maken en lekker ervan genieten. Het moet wel leuk blijven natuurlijk ;) Voor wie ook nog af en toe wilt blijven genieten van nachtschade heb ik nog enkele tips.

Enkele tips wanneer je wel nog nachtschade wilt blijven eten

Wanneer je aardappels eet, kun je ze beter schillen. Hoewel er vitaminen in de schil zitten, zit juist in die schil het hoogste concentratie Solanine. Gooi aardappels met uitlopers weg, eet geen aardappelen waar groene plekken in zitten en bewaar ze in het donker. Geniet van de nachtschade groente met mate! Eet het niet elke dag, zelfs niet meerdere keren per week, maar eet het zo nu en dan om zo ophoping van de anti-nutriënten in je lichaam te voorkomen.

Kijk hier voor het e-book ‘Nachtschadevrije recepten’

Ik ben trotse mama van van een roodharige dreumes (2012) en een eigenwijs meisje (2009). Na ontdekt te hebben zelf een glutenintolerantie te hebben zijn we Paleo / Weston Price gaan eten en dat bevalt goed. Naast het moederen blog ik graag over lekker & gezond eten, eco- en gifvrije leefstijl (en meer) op mijn eigen site: www.getrouwdmetkinderen.nl

Leave a Reply

*

6 comments

  1. Krista

    Interessant om te lezen! Ik heb het een tijdje geprobeerd om ook nachtschade-vrij te eten, maar ik kan echt niet zonder tomaten. Ik heb gelezen dat de solanine verdwenen is uit rijpe tomaten (zolang ze nog groen zijn, zit er nog solanine in). Ik dacht dus dat ik veilig was :) Wat weet jij daarover?

    • Ik weet dat solanine helaas hitte bestendig is :( :( Alleen bij extreem hoge temperaturen neemt het iets af. Wel is tomatine, ook een niet zo leuke stof in tomaten, verdwenen als de tomaten helemaal rijp zijn. Misschien bedoel je dat?

      • Krista

        Ja, dat bedoel ik natuurlijk. Ik had ergens gelezen dat solanine en tomatine hetzelfde waren, maar nu ik nader onderzoek doe, zie ik dat dat helemaal niet het geval is, hoewel ze wel op elkaar lijken. Bedankt voor je antwoord!

  2. Jakob

    Interessant stuk! Ik had hier nog nooit van gehoord en ben voor de aardappel- en tomatenliefhebbers (waar onder mezelf) de literatuur in gedoken om te kijken of ik iets over de concentraties kon vinden.

    Solanine en tomatine zijn vergelijkbaar en de toxiciteit is een mes dat aan twee kanten snijdt. Bij te hoge inname kan het vergiftigingsverschijnselen teweeg brengen maar er zijn tevens aanwijzingen dat deze stof in lage concentraties het cholesterolniveau in je lichaam omlaag kan brengen, een beschermende werking heeft tegen sommige vormen van kanker en er zouden nog enkele gezondheidseffecten kunnen zijn.

    De dodelijke dosis voor mensen is naar verluidt 2.8mg/kg ofwel voor een volwassen vrouw (van 65kg) 182mg pure solanine. Echter, solanine en tomatine worden met vrij lage efficiëntie opgenomen dus is het gehalte in de vrucht niet direct te vertalen naar de dosis die in je lichaam terecht komt.

    Bij aardappelen blijkt het volledig van de soort afhankelijk te zijn. De sommige soorten bevatten 25mg/kg solanine in de schil, maar bij andere soorten kan dit oplopen tot 400mg/kg. Het is dus oprecht af te raden een kilo aardappelschillen op te eten. De geschilde knol bevat nog, soort afhankelijk, 2-30mg/kg. Sommige soorten aardappelen kan je dus eten tot je een ons weegt, en in het ergste geval kun ja na 2kg aardappelen beter de rest van de dag geen aardappelen eten.

    Tomaten zijn een ander verhaal
    Zolang de tomaat rood (rijp) is het tomatine gehalte maximaal 5mg/kg en moet je op één dag minimaal een kilo of vijf eten om er wat van te merken. Niet rijpe tomaten bevatten hoge concentraties tomatine tot, soort afhankelijk, 150mg/kg. Je kan dus beter niet een kilo groene tomaten eten.

    Conclusie:
    rijpe tomaten en Geschilde, niet groene aardappelen kan je eten zoveel als je wilt. Groene tomaten kan je beter laten staan, evenals enorme hoeveelheden ongeschilde aardappelen. Het zou zonde zijn de gezondheidseffecten van vooral tomaten mis te lopen omdat de niet rijpe vrucht niet gezond is.

    En wat betreft de nicotine: Als 250kg-1000kg verse tomaten eet heb je het equivalent van één sigaret aan nicotine binnen

    Motivatie: Interesse vanuit mijn studie (moleculaire biologie)

    Mijn voornaamste bron:
    Journal of Chromatography A
    Volume 1054, Issues 1–2, 29 October 2004, Pages 143–155

  3. Anne

    Sinds ik weet dat aardappelen tot de nachtschades behoren begrijp ik de reumatische pijnen in mijn benen en armen veel beter. Ik kan ook niet goed tegen tarwe, ook niet tegen zuivel en bij caffeine heb ik dezelfde reumatische problemen.
    ik ga nu zoveel mogelijk vervangende producten proberen te vinden; graag zou ik van jullie tips krijgen wat ik dan kan eten als ontbijt/lunch.

Next ArticleGezond op visite en naar verjaardagen (voor je kids)